MENU

8 novembre, 2010 Comentaris (0) Visualitzacions: 25 Cinema Jordi Camps










Hi ha barris i barris, i el de Charlestown, un barri obrer de Boston, té el trist honor de ser el que compta amb més atracadors de bancs i furgons blindats dels Estats Units. Una fita que, tal i com ens indiquen els títols de crèdit inicials de The town, s’ha mantingut gràcies a una …

Charlestown: gent del barri

Hi ha barris i barris, i el de Charlestown, un barri obrer de Boston, té el trist honor de ser el que compta amb més atracadors de bancs i furgons blindats dels Estats Units. Una fita que, tal i com ens indiquen els títols de crèdit inicials de The town, s’ha mantingut gràcies a una “tradició” que passa de pares a fills. I aquest és concretament el barri que esdevé teló de fons de la nova pel·lícula de Ben Affleck com a director, després de l’estimable debut rere les càmeres amb Adiós pequeña, adiós, també ambientada a Boston.

És doncs aquest l’escenari on té lloc aquesta història d’amor impossible protagonitzada per un atracador de bancs amb remordiments de consciència (Affleck) i una ostatge d’un dels seus primers robatoris a mà armada (Rebecca Hall). Precisament, l’amor que sorgeix entre els dos personatges és el detonant dramàtic que es va engranant al llarg del relat, sobretot des del moment en què el protagonista, Doug MacRay, fa el primer pas per intentar canviar el rumb de la seva vida i, amb això vol dir, deixar la ciutat. Com queda clar des d’un bon principi, la decisió li comportarà més d’un problema, sobretot tenint en compte que el passat el persegueix i els lligams que manté amb una comunitat enclaustrada i dotada d’uns codis interns són molt ferris.

Malgrat que el punt de partida dramàtic pugui semblar força inversemblant, narrativament la història funciona. Que Affleck no és, posem-hi per cas un James Gray a l’hora d’aprofundir introspectivament i psicològica en la ment d’un personatge perdudament enamorat –com aquest va demostrar en la remarcable Two lovers–, és evident; com també que pocs directors arriben a aquest nivell. Tanmateix Affleck, potser conscient de les seves limitacions, però també demostrant un aprenentatge de l’ofici de cineasta après durant tants anys davant de les càmeres, aposta per una posada en escena clàssica, d’allò més agraïda i convincent. Això, a més de dotar al conjunt d’una factura que té més d’un punt referencial amb la televisiva The wire a l’hora de portar a terme un més que competent thriller del gènere d’atracaments.

Si bé dèiem que algú pot trobar que la vessant dramàtica té alguna esquerda, on no hi ha cap mena de discussió sobre el saber fer del director, és en les seqüències d’acció i, especialment, a l’hora d’esbossar el retrat de la gent del barri. És aquí on Affleck –que també és nascut a Boston– imprimeix el seu major potencial, cuidant els personatges, dotant-los de profunditat, i recolzant-se a un grapat de bons actors tot demostrant que també ell pot ser un gran director d’actors i treure’n un gran partit.

Hi ha barris i barris, i el de Charlestown, un barri obrer de Boston, té el trist honor de ser el que compta amb més atracadors de bancs i furgons blindats dels Estats Units. Una fita que, tal i com ens indiquen els títols de crèdit inicials de The town, s’ha mantingut gràcies a una …










Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *