MENU

7 maig, 2011 Comentaris (2) Visualitzacions: 1675 Cinema Xavier Roca













La notícia de la mort d’Ussama ben Laden ha agafat per sorpresa Kahryn Bigelow, oscaritzada per En tierra hostil, que precisament estava a punt de començar el càsting de Kill Bin Laden, un thriller d’acció basat en una operació fallida de la CIA. Encara està per veure si els recents esdeveniments provocaran la cancel·lació del …

Cinema post 11-S

La notícia de la mort d’Ussama ben Laden ha agafat per sorpresa Kahryn Bigelow, oscaritzada per En tierra hostil, que precisament estava a punt de començar el càsting de Kill Bin Laden, un thriller d’acció basat en una operació fallida de la CIA.

Encara està per veure si els recents esdeveniments provocaran la cancel·lació del projecte o només una reescriptura i replantejament del mateix. El que és segur és que, més d’hora que tard, el cinema de Hollywood donarà la seva versió del terrorista més buscat del món. De fet, l’impacte sobre el món del cinema dels atemptats de l’11-S organitzats per Ben Laden i Al-Qaida va ser immediat. Pel·lícules com A.I. o Spider-Man van suprimir les Torres Bessones de les seves imatges per no ferir sensibilitats, mentre que estrenes com la de Danys col·laterals es van ajornar i altres projectes es van cancel·lar.

La pel·lícula d’episodis 11’09”01, realitzada per diversos directors, va ser de les primeres a abordar directament les conseqüències d’un fet que també va inspirar el polèmic Oliver Stone a World Trade Center, menys incisiva del que prometia la seva filmografia. També es basava directament en fets reals United 93, on Paul Greengrass reconstruïa amb estil pseudodocumental el vol del quart avió que no va arribar a impactar contra el seu objectiu. I el també britànic Michael Winterbottom va denunciar els danys col·laterals de la política nord-americana contra el terrorisme a Camino a Guantánamo i a Un corazón invencible. Inevitablement, el controvertit, exhibicionista i sarcàstic Michael Moore hi va dir la seva al documental Fahrenheit 9/11.

Els atemptats d’Al-Qaida i les successives guerres d’Afganistan i Iraq han repercutit de manera inqüestionable sobre bona part del cinema posterior, sobretot del nord-americà. D’una banda, drames polítics i thrillers d’espionatge com Syriana de Stephen Gaghan, Leones por corderos, de Robert Redford, Expediente Anwar, de Gavin Hood, Red de mentiras, de Ridley Scott, o Caza a la espía, de Doug Liman, s’han dedicat a analitzar els mecanismes de reclutament dels terroristes islamistes o les decisions de la política nord-americana respecte a les intervencions a l’Orient Mitjà.

Retrats anímics

Drames com La última noche, de Spike Lee, Tierra de abundancia, de Wim Wenders, En algún lugar de la memoria, de Mike Binder, En el valle de Elah o Hermanos han reflectit les seqüeles anímiques del terrorisme i la guerra amb la intenció de fer el que Els millors anys de la nostra vida va fer respecte a la Segona Guerra Mundial o El regreso respecte al Vietnam. Per la seva part, London River, de Rachid Bouchareb, va incidir en les conseqüències d’un altre atemptat, el de Londres del 2005, i Las tortugas también vuelan, de Bahman Ghobadi, va aportar la perspectiva iraquiana sobre el conflicte.

Lògicament, el gènere bèl·lic ha conegut una revifalla en aquests darrers anys, i ha mostrat les guerres a Afganistan i l’Iraq des d’una òptica sovint hiperrealista, en títols com Redacted, de Brian de Palma, La batalla de Hadiza, de Nick Broomfield, l’esmentada En tierra hostil o Green Zone, de Paul Greengrass. També se n’han fet faules pacifistes com El tigre y la nieve, de Roberto Benigni, i sàtires com Los hombres que miraban fijamente a las cabras, de Grant Heslov. Però també altres gèneres s’han vist impregnats del temor al terrorisme i a la invasió: el cinema d’acció (La jungla 4.0), el de suspens (Plan de vuelo: desaparecida) i, particularment, la ciència-ficció, amb exemples com La guerra de los mundos, Monstruoso o la recent Invasión a la tierra.

Les pel·lícules més significatives

  • 11’09”01 (2002): Directors com Ken Loach, Sean Penn o González Iñárritu van donar la seva visió sobre el tema.
  • Fahrenheit 9/11′ (2004): Michael Moore va qüestionar la reacció de l’administració Bush.
  • Camino a Guantánamo (2006): Crítica a les tortures basada en un cas real.
  • United 93′ (2006): Reconstrucció en clau de docudrama del vol que l’11-S no va fer diana al seu objectiu.
  • En tierra hostil (2008): Oscaritzat retrat del dia a dia d’una brigada americana a Bagdad.
  • Caza a la espia (2010): Thriller sobre les armes de destrucció massiva.

La notícia de la mort d’Ussama ben Laden ha agafat per sorpresa Kahryn Bigelow, oscaritzada per En tierra hostil, que precisament estava a punt de començar el càsting de Kill Bin Laden, un thriller d’acció basat en una operació fallida de la CIA. Encara està per veure si els recents esdeveniments provocaran la cancel·lació del …













2 comentaris to Cinema post 11-S

  1. Damon ha dit:

    Molt bó!!!

    Jo ho afegiria “Green Zone” també de Paug Greengrass.

  2. […] no van aparèixer mai. La convulsió va ser gran i el cinema la va retratar en diverses ocasions (United 93 (2006), de Paul Greengras o World Trade Center d’Oliver Stone en són alguns exemples de com […]