Cada any la conferència internacional d’E-learning a Berlín amaga alguna sorpresa per als amants del món de l’audiovisual. Centrada principalment en l’ús de les noves tecnologies aplicades a l’ensenyament, les presentacions es fan des del punt de vista de les grans corporacions multimèdia que volen vendre els seus productes a uns docents, en la majoria de casos, despistats. Aquest any ens varen reunir a una sala d’un dels hotels de luxe de la ciutat per parlar-nos d’un gadget que pot revolucionar la manera com visualitzem els nostres films i sèries preferides. Estem parlant del Cinegrid 4k, en teoria la televisió amb les imatges més nítides del planeta Terra. L’aparell –que encara no està a la venda– és el primer prototip que es presenta a Europa. Consisteix en una gran pantalla d’uns 100 quilos de pes que s’ha de mirar de molt a prop i que et provoca la sensació d’estar-hi totalment immers: 8 megapíxels per fotograma, 5,5 terabites de memòria (1.200 DVD) i una qualitat d’imatge que supera de quatre el millor televisor HD del mercat. Frank Kresin, de la Free University of Amsterdam, i un dels impulsors del projecte, ens va dir que el seu objectiu era encara millorar més l’experiència visual per fer-la imbatible. “Augmentar l’angle de visió fins a l’infinit en un espai de pantalla il·limitat és el que busquem. I només ho podrem aconseguir amb la vostra ajuda.”
He de confessar que poques vegades m’he sentit tan important a la meva vida. El senyor Kresin, amb cara de post-Einstein, ens demanava que penséssim quines aplicacions podria tenir aquell esguerro mecànic per les nostres classes. No cal dir que la majoria vàrem abaixar el cap avergonyits ja que no teníem ni punyetera idea del que volia que féssim amb un monstre hipnotitzador plantat enmig d’un espai infestat d’adolescents. El que sí que vaig entendre és l’interès que té Hollywood per aquesta tecnologia. Les imatges del Cinegrid només es poden rodar amb càmeres de 12 megapíxels anomenades Red One, amb una qualitat idèntica a la del cel·lulòide que es poden interconnectar i permeten editar-ho tot durant el procés de rodatge. Dos directors, els germans Strause, ja han rodat un blockbuster de ciència-ficció anomenat Skyline en només dos mesos i a la meitat del preu de mercat ja que (i això és molt important) no hi ha costos d’il·luminació gràcies a uns sensors que s’adapten a qualsevol tipus de llum. D’aquesta manera, amb les Red One es busca fer films d’alta qualitat que es puguin enviar per la xarxa fotònica a les noves televisions i a les sales de cinema amb rapidesa i sense intermediaris. Accelerem els rodatges, estalviem en il·luminació i tallem tots el costos derivats del transport: eficiència empresarial a la societat de la informació i, per descomptat, menys llocs de treball per a la indústria cinematogràfica. Hi ha, però, un petit problema encara no resolt que algú va detectar durant la presentació: l’exposició prolongada d’imatges del Cinegrid 4K pot donar uns mals de cap terribles i posar en perill la vida de persones que tenen epilèpsia. A més, hem descobert que no és, ni de bon tros, la millor tele del món. Al museu Kyushu al Japó acaben de col·locar una pantalla gegant de 8k amb 32 megapíxels per fotograma. Les imatges, en aquest cas, són més nítides que la realitat que ens envolta.
Per publicar un comentari heu de iniciar sessió.