MENU

9 juliol, 2013 Comentaris (37) Visualitzacions: 5632 Sense categoria David U. Ruiz / @callahan_ruiz













Lluny d’entrar a analitzar una vegada més l’estil cursi i quasi escatològic associat a la marca des de ja fa unes quantes temporades, el nou espot d’Estrella Damm és, per sobre de tot, una falta de respecte a la situació de crisi que la major part de la població del país està patint actualment. No …

Mediterràniament em menjareu la p…

Lluny d’entrar a analitzar una vegada més l’estil cursi i quasi escatològic associat a la marca des de ja fa unes quantes temporades, el nou espot d’Estrella Damm és, per sobre de tot, una falta de respecte a la situació de crisi que la major part de la població del país està patint actualment. No faig demagògia, dic el que veig. Promulgar una bacanal al bell mig d’una idíl·lica casa rural, en la qual els seus protagonistes, hipsters fills de papà de trenta i escaig, viuen la vida lluny de preocupacions i d’angoixes reals al so del papapapapapapa…de Love of Lesbian, i tot emmarcat amb el lema Tot depèn del com, i el com només depèn de tu‘, és tractar novament d’imbècil l’audiència, el públic general. Aquest ‘com’ assenyalat pel senyor Estrella, avui no és altra cosa que la falta de pasta, l’absència de treball amb uns drets laborals dignes, i la impossibilitat més que generalitzada de mantenir un habitatge propi, un dret que caldria recordar que és constitucional i universal, i que contínuament és vilipendiat per les altes esferes econòmiques i polítiques. Dir que aquest ‘com’ depèn de nosaltres, no és altra cosa que un insult directe i frontal a la majoria de la massa social, que és malauradament la que està patint aquesta situació. No veure-ho, o no voler veure-ho, hauria de ser suficient per rebre una lobotomia integral, com la que Randy McMurphy patia al final de l’imprescindible Alguien voló sobre el nido del cuco, de Milos Forman.

Tot plegat, però, em recorda lleument l’estrena del film Independence Day, injustament infravalorat i cosit a crítiques en el seu moment, només pel seu superficial i més que trampós pro americanisme. ¿De veritat ningú va veure que Roland Emmerich se’n cardava dels americans a la seva puta cara, sense que aquests se n’adonessin? Per sort, amb el nou espot d’Estrella Damm no s’està repetint l’epidèmia de ceguesa i estupidesa generalitzada que sí que es va produir durant l’estrena d’aquest, l’únic film decent protagonitzat fins a la data per Will Smith, i la gent normal s’ha adonat força ràpidament del missatge, marcadament i fastigosament elitista, que promou la cervesa. És el que té viure situacions que voregen la supervivència; et tornes més susceptible, toleres menys segons què, i en definitiva veus bombes de rellotgeria en paquets embolcallats, en teoria, amb paper d’ossets amorosos i llacets daurats. Mediterràniament? I tant! Mediterràniament em menjareu la polla!

I això que la idea de l’espot en si, el missatge, no està malament del tot, però parteix, com sol ser habitual en les campanyes de la marca, de dos errors flagrants en les formes, que és el que el fa veritablement ofensiu per a la majoria: el càsting i el lema final. Amb uns personatges protagonistes lluny d’estereotips tan marcadament classistes, l’espot s’acostaria molt més al missatge generalitzat d’optimisme ‘happyflowers’ que és el que sempre ha pretès, entenc, la marca amb el seu ‘Mediterràniament’. Però fent-ho com ho ha fet, s’ha apropiat novament i descaradament d’una manera d’entendre i viure la vida al Mediterrani, amb certa alegria i optimisme davant l’adversitat, per vincular-la a uns pocs que, a més, cada vegada són menys. Permeteu-me fer una petita analogia: ningú podia sentir-se agredit pels estereotips dels protagonistes de Los vigilantes de la playa, perquè el missatge general no era associar l’ús de les televisives platges de Malibú a certes classes socials, ni molt menys als cossos perfectes que hi desfilaven, tot i que lògicament fossin la majoria (aquesta sèrie, amb cossos més reals, no hauria estat, com assenyala el llibre Guiness dels rècords, la sèrie més seguida de tots els temps). Les trames, tot i força banals, eren variades, i amb el socorrisme i la seguretat a les platges com a tema principal, i per tant els protagonistes eren socorristes, en teoria personal amb cossos treballats físicament (tot i que certament l’excés de silicona i vigorexia va acabar per esguerrar-ho tot). Tot i així, el grandíssim David Hasselhoff lluïa certs sacsons embotit en el banyador vermell del mite Mitch Buchanan, el seu gran protagonista, cosa que no només treia ferro a l’assumpte amb certa conya, sinó que acostava la sèrie a la realitat, i fins i tot, durant les últimes temporades, al sobrepès generalitzat del país.

Tornant al tema per tancar-lo, el més greu de tot és que aquest tipus d’espots s’encomanen, i per exemple la gran rival, San Miguel, també s’ha deixat arrossegar definitivament per aquesta estúpida tendència al modernisme ‘gafapastero’. No obstant, tot i vendre pràcticament la mateixa idea, una actitud optimista vers la vida associada al seu producte, l’espot passa millor, sobretot precisament per la diversitat del càsting, per no pretendre apropiar-se de res ni excloure ningú (de fet diu que tots som ciutadans del món), i sobretot per la música, que per molt de Mika que sigui la cançoneta, aquesta no genera ni l’odi ni les ganes de presentar-se a la puta festa amb un llançaflames carregat de napalm que sí que generen els papapapapapapa…de Love of Lesbian.

Lluny d’entrar a analitzar una vegada més l’estil cursi i quasi escatològic associat a la marca des de ja fa unes quantes temporades, el nou espot d’Estrella Damm és, per sobre de tot, una falta de respecte a la situació de crisi que la major part de la població del país està patint actualment. No …













37 comentaris to Mediterràniament em menjareu la p…

  1. Jean Claude Van Damm ha dit:

    Bravo… Bravo… Bravo!!!!

  2. Darth Vastard ha dit:

    para-papa-papa-papa…fantástica…que super-guais i pijos que som…aquest anunci es mereixeria un slasher a l’alçada…hola Jean Claude Voll Damm, ets el cosí mediterrani XD. Va, fem l’esboç i amb 2 super 8 ja ta fet. El primer paràgraf excel·lent…

  3. Black Mamba ha dit:

    Res més a afegir. Perfecte, com sempre.
    Això de que l’estupidesa s’encomana és ben cert. Heineken acostumava a fer bons anuncis i ahir vaig veure el de la India. Quina merda és, aquesta?
    BOICOT A L’ESTRELLA!

  4. Alt+126 ha dit:

    A ratos no sabia si estava llegint els Bastards o una “crónica” de’n Peyu, jajaja.

    La veritat és que si, els anuncis de cervesa estan anant de mal en pitjor per moments. Si no en teníem prou amb el propi anunci d’estrella que m’ha fet urticària des que fa uns anys van començar amb el “mediterràniament” ara la resta també es dediquen al mateix.

    On son els anuncis de Bud… Weis.. EEEERrrrr. O les bogeries que fan la gent per una nevera-armari de Heineken?

    Perquè ara només les cerveses pàtries fan anuncis? Perquè només els saben fer a la platja amb “figuríns” que sembla que no hagin vist una eina en sa puta vida? Perquè el “mediterràniament” ha de ser el foc a la platja típic d’una peli yanki? (com a mínim a les pelis yankis hi ha un assassí o algú acaba amb un pet considerable i el troben 4 díes més tard vestit de travelo en un bar de carretera) Al mediterràni lo típic és la cervesa… pero amb l’entrepà de pernil i una tovallola de publicitat!

    Per coses com aquesta recordo perquè no miro la televisió pràcticament mai.

  5. Gemma Callicó ha dit:

    jajajaja!!! olu tu! m’encanta!!

  6. Simiri ha dit:

    A partir del comentari sobre Independence Day ja no he seguit llegint

  7. Hawkeye ha dit:

    Extraordinari com sempre! Però per posar aigua a la cervesa, reivindicar Independence Day i Los vigilantes de la playa em provoca tanta urticària com els anuncis Coixet. Però suposo que si no ho fessis no series un bastard de cap a peus…

  8. roger felip ha dit:

    Ves defensant San Miguel (de Mahou)… I ens eixugarem el cul amb el diccionari català.

    No m’agrada cap dels anuncis…ni estrelles ni mahous ni sa perla mare… En un mon capitalista els valors no venen.

  9. Callahan ha dit:

    Nota informativa:

    SÓC FAN INCONDICIONAL DE ‘INDEPENDENCE DAY’, una de les millors comèdies sci-fi que he vist mai (tinc una còpia signada per l’amic Roland a qui vaig conèixer en persona en una reunió ufològica a Texas). Coixet és una directora de comèdia incompresa, tot i que les seves pel·lis no fan massa gràcia hi deu tenir alguna cosa a veure.

    També SÓC FAN INCONDICIONAL DE ‘LOS VIGILANTES DE LA PLAYA’, sobretot de les seves 5 primeres temporades. Fa tres anys li vaig enviar una carta a en David ‘The Hoff’ (tinc l’adreça de la clínica per alcohòlics on viu des de fa anys), per si em podia enviar un banyador signat de Mitch Buchanan, i encara no m’ha contestat. No perdo l’esperança.

  10. Georgi Damm ha dit:

    El fet que haguis escrit una crítica d’aquest anunci de DAMM i no el de gelats o altres, demostra que la cervessera aconsegueix un any més el seu propósit; ser el protagonista de l’estiu.

    • Callahan ha dit:

      Totalment d’acord. Una de les màximes de la publicitat diu que el que importa realment és que parlin de tu. En aquest sentit Estrella ho ha fet impecablement. Que ho faci amb el mal gust com a bandera, ja són figues d’un altre paner que jo com a marca miraria de tenir més en compte.

  11. deptacubitus ha dit:

    Dins de tot aixó, jo personalment, encara odio més el anunci dels “migdies” . Encara el trobo més burro i classista. Napalm i metralla

  12. Van Damm ha dit:

    Malgrat els anuncis jo encara prefreixo Estrella que no pas San Miguel. Moritz a banda.

  13. The white Dandy ha dit:

    Doncs jo crec que l´anunci representa la realitat catalana de joves ben educats i amb futur, fills dels empresaris i polítics corruptes d´aquest país. Demano la retirada de l article i un passi de moda pels elegants i els rics al Castell de Perelada. Foteu-vos.

  14. Esther ha dit:

    Touché! no sé que fa més ràbia! si la puta cançó o tot el que desperta l’osasi de felicitat que recorre la càmera.

    Enhorabona bastard! te has coronado!

  15. Ramon Porta ha dit:

    Com no veig la tele no se de que va la crítica,be si lo de la polla ¿es correcte? Com no es parli de La polla records o ser del moviment gay…

  16. caca ha dit:

    au va menos queixas de tot i mes disfrutar per favor que no tot depen del moment social actual.

    • Callahan ha dit:

      Home, no tot depèn del moment social, però el ‘meu’ moment personal, com el de molts, no està per tirar cohets, i a mi personalment aquest espot em posa violent, i no em dóna la gana de disfrutar quan veig a gent amb la que no em sento per res identificat, s’ho passa ‘superguaidelparaguai’. Has sentit allò de que el cinema és un estat d’ànim? Doncs és evident que la publicitat també ho és. Però és la meva opinió.

  17. Vull Damm ha dit:

    Menuda idiotez!! perdemos de vista que es publicidad y ahora sacamos punta a todo …. ¿tanta crítica para que? ¿no te gusta? no lo mires, así de facil. A mi me da igual el anuncio ni me siento identificado por los personajes, eso si, prefiero un anuncio positivo y consimir productos de la tierra que buscar tres pies al gato, queriendo asociar a todo un fondo político o crítica social y buscando donde no hay. Mejor pensar en construir que destruir.

    • Callahan ha dit:

      Admiro tu capacidad de telepatía, porque yo, que soy seguro mucho más simple, no puede preveer cuando me ponen el anuncio en la cara sin avisar, y normalmente me lo tengo que tragar (al menos gran parte de él) hasta que consigo pillar el mando y cambiar de canal. Eso lo primero.

      Y en lo segundo, puers mira, tienes razón, pero cuando llevan mucho tiempo metiéndote el dedo en el ojo, y eso es a una gran parte del país, las cosas las ves de otra manera. Al menos yo. La crítica no pretende ni mucho menos dogmatizar, si no expresar un punto de vista asociado a la identifiación del target al que va dirigido el producto o no, y a la susceptibilidad que PUEDE generar el mismo, en caso negativo. Es una interpretación LIBRE y PERSONAL. Tampoco creo que sea muy rebuscada, pero me alegro que haya gente que lo vea como tú, de verdad, que prefiera construir que destruir, y que este espot no le ponga de los nervios, o no le ponga. Realmente espero que seáis mayoría, y os envidio. Para mí ya es tarde: hace demasiado que me gusta el olor a napalm por la mañana. Hay anuncios positivos sobre productos de la tierra que no me generan la animadversión que sí me generan los de Estrella. O tengo un trauma (uno más), o realmente conlleva algo de lo que quejarse.

      ¿Qué es todo ésto una gran idiotez? Desde luego que sí. De hecho yo siempre he pensado que viviriamos mejor si se nos negara a TODOS el derecho a criticar, a opinar libremente, para vivir de una manera más ordenada, eficiente y militar. En eso estoy totalmente de acuerdo contigo.

      ¡Buenos días y buena suerte!

  18. Jacobx ha dit:

    Encara no entenc tanta de mania a aquests anuncis. Que són anuncis! Que ho pinten tot de color de rosa! I sincerament… potser a un pixapí li deu semblar una cosa extraordinària una paella de diumenge en una caseta amb piscina, però vaja, senyora merda de casa, que no és el xalet de la Schiffer a Andratx. No teniu enquestes sobre el percentatge de persones que han fet una torrada a l’estiu? A més, tots els que hi surten són uns modernillos, lletjos i barbuts… i encara et sembla millor Los vigilantes… ja ho val!

    Bé, si es tracta de criticar que es vengui felicitat, en fi…

    • Callahan ha dit:

      Estic d’acord. Molta gent es queixava dels anuncis d’AXE que deixaven a la dona com a simples objectes sexuals, i eren efectivamente NOMÉS publicitat. Tampoc n’hi havia per tant. La publicitat sol vendre el missatge ‘compra’m!’, i busca la identificació amb un target, i ho fa amb menys o més ètica. La publicitat té mes poder de decissió del que penses. Al 90 % dels que us agrada l’anunci en formeu part. Cap problema, però jo no, i ho expresso lliurement. Com ho has fet tu. Millor això que sortir al carrer a rebentar-nos el cap per tonteries.

      Sí, prefereixo 1000 vegades ‘Los vigilantes de la playa’. Per cert ara la reposen a Nitro als migdies, a partir de la 13.15h. Per si t’interessa saber-ho.

      Salut!

  19. Taxidermica ha dit:

    Queixar-se de que es treu punta a un anunci també es treure punta a “l’assunto”. No sé si m’explico. I més quan entreu a un bloc que es dedica a fer crítica (en aquest cas destructiva, i què?).
    La cosa està en que cada any fan el mateix anunci, repetint la mateixa idea. I es pot fer un anunci més humil, més proper a la realitat i tothom ho pillaria i es quedaria més satisfet.

    • Darth Vastard ha dit:

      Ostres que bé m’ho he passat i que d’accord estic amb les crítiques vers les campanyes d’estrella…la Taxidermica ha donat la paraula clau, que ni se m’havia acudit: la humiltat.Els anuncis d’Estrella fa anys que l’han perduda i em recorden a una palla davant dun mirall en uns temps en els quals molts ens mirem al mirall i ens fem fàstic, metafòricament parlant, es clar.

      Estem vivint uns temps molt dificils, 68% d’atur juvenil…allà segurament ens trobem molts…en una edat de construir, de dur a terme un projecte de vida, de créixer, amb ganes de tenir un fill potser. Molts hem fet allò que ens van dir que féssim per poder tenir la vida que ens van prometre (estudiar, formar-se, treballar, sacrificar-se). El resultat, al menys per mi, que tinc 35 anys és una puta merda i la última cosa que em fa falta ara mateix és que se’m vengui bellesa i glamour quan cada dia al meu barri veig a la gent mirant si troba alguna cosa pels contenidors, els bancs d’aliments buidant-se i una llum al final del túnel que més aviat sembla un puto tren que se’ns durà per davant.

      En resum, que això no és el meu blog personal ni es tracta de dramatitzar més del que és necessari. La cervesa és el de menys, allò que realment fot és que ens estem anant a la merda, es fa crítica sobre una publicitat ofensiva vers a molts pringats com jo i encara hi ha qui s’ofèn. Quants anuncis d’Estrella fan falta per que esclati una puta Revolució social?

  20. Isabel Coixa ha dit:

    La única cosa que trobo a faltar de l’anunci és la música dels Manel. Crec que ja hauriem tancat el cercle i podríem autoproclamar la indepedència de la Catalunya pihippie i snob!!
    Callahan… ets un Bastard!

  21. Studio54 ha dit:

    Callahan,

    Ets un dels grans. Quan s’hagi d’anar a la festa amb el llançaflames, ma’punto!!!

  22. Elies ha dit:

    Interessants les relexions, totes. Personalment més que ràbia em provoquen enveja, tota la colla de superguays que festegen sense preocupacions… Ara bé, el lema de l’anunci pot causar orticàries, ho entenc, però també es pot veure com un intent d’apropiar-se d’un pensament que creix, sobretot ara, el pensament que si no ho fas tu, no ho farà ningú, que si cal canviar el sistema, cal començar a fer-ho per un mateix, i no dic pas passant de tot i muntant festes a la platja, però si que és cert que ja no podem confiar en que el govern de corrupte torn, el mercat, la pensió o l’educació i la salut ens puguin ajudar a viure millor si no és que hi empenyem tots junts. Per tant opto per una lectura no frívola sinó emancipadora del lema de l’anunci.
    I només una altra cosa,.. no ens hauriem de sentir enredats, ofesos i molestos per els anuncis de sabons de rentadora amb dones super-mamis?, o per la criminalització de la mestruació amb el “limpia y segura”? o en general per l’insult a l’intelecte que representa el mal ús que es fa de la televisió?
    Amb tot, la capacitat crítica cal cultivar-la. Salut i bons dies.

  23. Illman ha dit:

    Bla bla i bla, no se qui ha escrit això, pero la meva pregunta es: si ets tan fabolos que fas mirant la tele i deixante abduir per la publicitat? La publi sempre es lo mateix ho diafrassis amb el que vulguis. El càsting dius? Que et passa? Que vas anar al càsting i no et van agafar i ara estas rabiós? Jo vaig fer el càsting, em van agafar i gràcies això sobreviure una mica mes. Crec que de tots els anuncis aquest es el mes realista, deixant de banda que tinguis els LOL tocant en directe per tu (pero això es només l’excusa per ficar BSO al anunci). Sabem que estem en crisis. Pero no em diguis que es difícil juntarte amb amics per fer una paella o una barbacoa o un arròs a la cubana. Potser no tens amics? No vull defensar a Estrella, doncs es una empresa com qualsevol altre. No m’interesa. Surt al carrer i demana comptes a qui s’habilita de demanar: polítics, banquers….
    Au va papanates aixeca el cul del sofà i para de ferte Palles amb les ties dels anuncis segur que si disfrutes una mica de la vida tot dependrà del “com i el quan” sempre que vulguis. Un petó maca!!!!

    • Callahan ha dit:

      Una; no sóc gens fabulós, gens. Això no sé d’on ho has tret.
      Dos; m’alegro que fent aquest anunci puguis sobreviure, de veritat que m’alegro. Però jo critico el missatge que que emet l’anunci, la campanya. En cap cas a l’equip de professionals ni actors que hi han al darrera. Quan parlo del càsting em refereixo al prototipùs de personatge que busca la marca per donar un determinat missatge, i no a l’actor. Si en aquest sentit t’has sentit ofés, no tens perquè.
      Tres: No coneixes la meva sitaució personal, a qui li passo comptes o li deixo de passar, però si em vols il·lustrar estaré encantat. Amics els justos. Novament si entens més que jo, et felicito amistosament. Conserva’ls.
      Quatre: Entenc que tenim interpretacions diferents de l’anunci, però precissament per no coincidir amb la teva no crec que sigui un papanates. Hi han molts altres motius, moltíssims. Tothom sap quan, com i amb qui disfrutar de la vida. No cal que ningú, i menys un anunci t’ho digui. Fins aquí crec que arribo.
      I cinc: Salut i èxit, company! Gràcies per opinar!

      • Isabel Coixa ha dit:

        El tema Palles amb les noies dels anuncis no ho has comentat…. Que faràs un post sobre els anuncis ideals per fer-se palles? Et regalo la idea!! Suposo que el de la Concha Velasco amb la conxa humida serà en el top10!! zumzum zumzum

        • Callahan ha dit:

          Doncs m’ho has tret de la boca (el que em feu dir!).
          M’hi poso, gran idea…! Te la compro i te la dedicaré! Gràcies bastard/a!

  24. neus ha dit:

    Per quan l’anunci… Mediterraniament Bastard?

  25. jemima walker ha dit:

    A mi m’agraden més els anuncis de Mixta.

    • Callahan ha dit:

      Doncs mira… I a mi! Aquest últim del ‘dedo’, homenatjant l’estil grunge dels 70 i la BSO de Mazinger Z el trobo deliciós. La línia de les seves campanyes, en plan anades d’olla supercreatives, un punt de personalitat molt encertat.