MENU

3 setembre, 2013 Comentaris tancats a 'RED 2': vellesa i poder Visualitzacions: 960 Cinema David U. Ruiz / @callahan_ruiz













Els iaios tornen a estar de moda en el cinema, almenys a nivell mainstream. Fa uns anys Sylvester Stallone va decidir seguir molt encertadament les passes del mestre Clint Eastwood per mirar de reinventar la darrera etapa de la seva vida; lluny de posseir el carisma i la sapiència cinematogràfica del mite de Carmel, Stallone va …

'RED 2': vellesa i poder

Red 2, Brece Willis, Helen Mirren, John Malkovich,  Mary-Louise Parker,  Byung-Hun Lee, Catherine Zeta-Jones, Anthony Hopkins, els bastards

Els iaios tornen a estar de moda en el cinema, almenys a nivell mainstream. Fa uns anys Sylvester Stallone va decidir seguir molt encertadament les passes del mestre Clint Eastwood per mirar de reinventar la darrera etapa de la seva vida; lluny de posseir el carisma i la sapiència cinematogràfica del mite de Carmel, Stallone va optar per la vena dura, es a dir, reviure els seus alter ego més populars, Rambo i Rocky, allunyant-los de les seves merescudes i respectives jubilacions en benefici de nous i inesperats episodis crepusculars. Els projectes, amb certa conya i mancats de qualsevol tipus de presumptuositat, van ser rebuts amb una estupenda opinió generalitzada, cosa que va influir, sense cap mena de dubte, en el naixement de la celebrada saga Los Mercenarios, una mena de concentració geriàtrica d’action man dels 80 que molts vam rebre amb llàgrimes als ulls i aplaudint fins a sagnar.

Red 2, Brece Willis, Helen Mirren, John Malkovich,  Mary-Louise Parker,  Byung-Hun Lee, Catherine Zeta-Jones, Anthony Hopkins, els bastardsAltres projectes que semblen seguir l’estela de Los Mercenarios desenterrant o explotant a velles glòries, són les sagues Machete i RED. Aquesta última justament fa unes setmanes que acaba d’estrenar el seu segon episodi. Amb una base una mica més sòlida (l’excel·lent mininovel·la gràfica homònima de DC signada per Warren Ellis i Cully Hammer), i això vol dir que amb una mica més de guió i argument al darrera tot i que canviant la cruesa original per l’humor, els espies RED (Retirats Extremadament Perillosos) tornen a liar-la parda ara a l’Europa de l’Est. Però si en l’invent d’Stallone tot respira, sobretot en el segon episodi, a broma estúpida amb més o menys gràcia, a RED 2 hi ha un interès palpable, real, de voler explicar una història en la que aquests iaios o semi-iaios, i altres que no ho són tant, no només volen ser els eixos de la sempiterna lluita entre el bé i el mal. En aquest sentit la trama gira al voltant de la reaparició d’una bomba de destrucció massiva amagada en algun punt de Rússia, a raó d’una operació liderada per l’ex-agent de la CIA Frank Moses, l’alter ego de Bruce Willis, en plena Guerra Freda. El fet de veure a actors de la talla de Bruce Willis, Hellen Mirren, John Malkovich, Brian Cox i un superb i embogit Anthony Hopkins junts, en una trama bondiana repartint el bacallà no només amb trets i explosions sinó escopint diàlegs en situacions estúpidament divertides (un Malkovich aconsellant a Willis sobre les dones i la seva refredada relació de parella mentre fugen d’uns matons), i amb algun insert còmic pel mig que en ocasions recorden a les sitcom, tot plegat és un luxe no massa habitual que Dean Parisot, el director del xou, ha sabut veure i signar amb contrastada solvència. Sense ser un film per disparar coets, tot i que se’n disparin a grapats, RED 2 ens dóna hora i mitja d’acció molt ben facturada al servei d’un càsting d’actors espectacular que s’ho ha passat teta durant el rodatge, cosa que en poquíssimes vegades no es fa extensible a l’espectador. A destacar les transicions i els crèdits finals, detalls que remeten al còmic original i que li donen al conjunt un acabat exquisit.

Com a darrer apunt deixeu que m’aturi en la figura de Bruce Willis, darrerament en l’ull de l’huracà per ser acomiadat del projecte Los Mercenarios 3. Willis és, sense cap mena de dubte, l’únic actor decent de tot el càsting, l’únic que encara té coses a dir. Personalment m’alegro de veure’l fora d’un projecte que l’infravalora i que malauradament només s’aguanta ja pels noms que s’afegeixen al càsting, però si això significa protagonitzar coses com l’abominable La jungla 5, possiblement la pitjor pel·lícula de la seva carrera, és que Willis ja no hi toca i està perdent el sentit de l’humor. Per sort amb RED 2, tornem al Willis més genuí, a un Frank Moses a cavall entre la comicitat de John McClane i la duresa de Joe Hallenbeck, els dos rols que han fet de Willis un dels grans antiherois cinematogràfics sine die.

Els iaios tornen a estar de moda en el cinema, almenys a nivell mainstream. Fa uns anys Sylvester Stallone va decidir seguir molt encertadament les passes del mestre Clint Eastwood per mirar de reinventar la darrera etapa de la seva vida; lluny de posseir el carisma i la sapiència cinematogràfica del mite de Carmel, Stallone va …













Comments are closed.