MENU

25 juny, 2020 Comentaris tancats a El somni de ‘Hollywood’, adormit Visualitzacions: 986 Sèries Ester Marí

Títol
Hollywood

Creador
Ian Brennan, Ryan Murphy

Actors
David Corenswet, Darren Criss, Laura Harrier, Patti LuPone, Joe Mantello, Holland Taylor

On veure-la
Netflix

Què passaria si ja als anys 40 algun gran estudi de cinema hagués lluitat contra el racisme, el masclisme i la homofòbia donant oportunitats a gent de talent, sense importar la seva sexualitat o color de pell?

Puntuació

6

El somni de ‘Hollywood’, adormit

Ryan Murphy torna a Netflix amb un conte ambientat al Hollywood de l’època daurada, aquella època plena de glamur, somnis i oportunitats però també de draps bruts. En un moment en què les plataformes van plenes de distopies catastrofistes i ucronies en què els feixistes dominen el món, tampoc està malament donar-nos la satisfacció de gaudir d’una visió optimista de la realitat: què passaria si ja als anys quaranta algun gran estudi de cinema hagués lluitat contra el racisme, el masclisme i l’homofòbia donant oportunitats a gent de talent, sense que els importés la sexualitat o el color de pell que tinguessin? Això és el que passa a Hollywood, on un grup de joves arriben a Ace Studios i, malgrat els obstacles, aconsegueixen que els seus somnis es facin realitat.

Una fan del cinema clàssic com la que us parla havia de veure inevitablement aquesta sèrie com una mosca se sent atreta per la mel. A més, amb Ryan Murphy la grandiositat de la part artística està garantida, de manera que la proposta no podria ser més atractiva. Efectivament, de seguida comprovo que vestuaris, ambientació i fotografia són el que caldria esperar de la proposta: magnífics. Personatges prometedors, plantejaments engrescadors i picades d’ullet a la realitat que connecten la història amb un lloc i una època que tots coneixem. Tot bé, tot perfecte, tot en marxa, ganes de seguir!

El fil conductor gira entorn d’un guió escrit per Archie Coleman (Jeremy Pope) que explica la tràgica història de Peg Entwistle, una actriu britànica que treballava a Broadway i va existir de debò, fins que va voler triomfar a Hollywood, sense èxit. Amb problemes de depressió i alcoholisme, es va acabar suïcidant. Mentre arriba la seva oportunitat, Archie fa amistat amb Jack Castello (David Corenswet) i treballa en una peculiar benzinera on s’ofereixen favors sexuals. La parella formada pel jove director Raymond Ainsley (Darren Criss) i l’actriu Camille Washington (Laura Harrier), talentosa però relegada a papers de serventa pel seu color de pell, tampoc són personatges amb cap referent real, a diferència del jove Roy Fitzgerald (Jake Picking), un jove actor que tot just quan comença a assumir l’homosexualitat cau a les urpes de l’agent Henry Wilson (Jim Parsons), qui li canvia el nom a Rock Hudson. Wilson era famós perquè convertia en estrella els seus clients, però també perquè se n’aprofitava sexualment, fet que es relata a la sèrie de forma explícita, en una de les seves subtrames més fosques.

Molt més idealitzades són les figures d’Avis Amberg (Patti LuPone), Dick Samuels (Joe Mantello) o Ellen Kincaid (Holland Taylor), els tres responsables de l’estudi que tiren endavant la pel·lícula sobre Peg Entwistle i acaben prenent decisions arriscades i trencadores. Ells tres són els principals responsables que els somnis dels joves protagonistes es compleixin i que les injustícies desapareguin. Són una mena de figura mitològica que posa el cor i la justícia per sobre dels beneficis econòmics. Potser per això resulten poc creïbles, tot i que fan que la proposta ucrònica de la sèrie tiri endavant, amb el salt de fe necessari que suposa creure que les figures mitològiques puguin dirigir, ara fa 70 anys, un estudi cinematogràfic.

Així, la història avança i les promeses s’esvaeixen. I com més lluny anem, menys interès té la trama. Em plantejo si no estem tan acostumats al fatalisme que un conte on tot surt bé i l’optimisme impregna cada escena resulta difícil de pair. ¿Podria ser que la manca d’esperança en la humanitat contamini l’acceptació d’una ficció que vol construir un món millor? Pot ser que hi ajudi, però el cert és que el conte que ens explica Hollywood no ens deixa d’interessar perquè la seva doctrina sigui constructiva o positiva, sinó perquè la història no sorprèn, no és orgànica ni evoluciona de manera coherent. Els personatges que us he descrit tenen potencial per desenvolupar uns arcs dramàtics que permetin reflexionar seriosament sobre els problemes que els afecten i el metratge podria dedicar espai a fer-ho si no es perdés en solucions més pròpies del Disney més ranci que d’una història adulta i madura.

Hollywood es basa en la premissa «que bonic que seria si la vida fos d’aquesta manera que us ensenyo», ens sedueix i entreté de manera impecable, ens acompanya per un món digne de veure, ens fa gaudir. Però ens acaba deixant un regust amarg i depriment, perquè la visita a aquest món just i bucòlic ens demostra com n’està d’allunyat de la realitat, ja no del Hollywood daurat, sinó del món actual. Ens fa adonar de com d’irreal es veu la justícia i la bondat en una pantalla. Segurament això és el que pretenia Murphy, o potser és un gir forçat de la meva valoració, però el cas és que el vas de les promeses i expectatives de Ryan Murphy en moltes de les seves darreres obres comença tan ple que acaba vessant ràpidament i el que vol ser una crítica social acaba sent una exposició de fets sense gaire més profunditat que les reflexions que pugui fer un espectador ben disposat. No seré jo qui es queixi per haver de fer anar el cap, però quan es fa costum obligar-se a donar profunditat a una obra que no la té, hi ha el perill que ens avorreixi i això, avui dia, és de les pitjors coses que li poden passar a una sèrie.

Puntuacio

6

Què passaria si ja als anys 40 algun gran estudi de cinema hagués lluitat contra el racisme, el masclisme i la homofòbia donant oportunitats a gent de talent, sense importar la seva sexualitat o color de pell?

Títol
Hollywood

Creador
Ian Brennan, Ryan Murphy

Actors
David Corenswet, Darren Criss, Laura Harrier, Patti LuPone, Joe Mantello, Holland Taylor

On veure-la
Netflix

Comments are closed.