MENU

9 març, 2021 Comentaris tancats a 22 de juliol, el dia en què tots vam tremolar Visualitzacions: 825 Sèries Jordi Camps

Títol
22 of July

Director
Sara Johnsen i Pal Sletaune

Actors


On veure-la
Filmin

En total son sis episodis de 45 minuts els que formen aquesta minisèrie exemplar concebuda per la prestigosa NRK i que recorda d’alguna forma l’esquema patentat per The Wire, aquí reduït al format i als tempos adequats

Puntuació

9

22 de juliol, el dia en què tots vam tremolar

A punt de complir deu anys de la tragèdia que mediàticament més m’havia colpit (la caiguda de les Torres Bessones, d’aquell imborrable 11-D), recordo perfectament com em va saccejar també de forma impactant la notícia en directe que canviaria la història de Noruega i, de retruc, d’Europa. Era el 22 de juliol de 2011, dia en què un sonat ultradretà, Anders Breivik, racista convençut, va voler transcendir de la seva mediocritat assassinant ell sol solet 77 persones: primer amb un atemptat amb cotxe bomba al centre d’Oslo i immediatament a continuació, mentre tothom estava pendent d’aquell succés a la capital, disparant a tort i a dret, sense pietat, a 69 joves, molts ells menors d’edat, que participaven en un campament d’estiu a la illa d’Utoya.

Després de la pel·lícula Utoya. 22 de julio d’Erik Poppe (narrada en un sol pla seqüència i amb el mateix metratge en què va durar la matança a la illa) i 22 de Julio de Paul Greengrass (que focalitza el drama en les seqüeles d’un dels nois que va sobreviure i en el judici posterior que se li va fer a l’assassí) ens arriba la sèrie noruega titulada també 22 de julio, la tercera ficció que es realitza sobre aquella esgarrifosa jornada. En aquesta ocasió, ampliant els punts de vista i, talment com un mosaic, esbossant un retrat coral de com l’atemptat va afectar a la societat en el seu conjunt.

En total son sis episodis de 45 minuts els que formen aquesta minisèrie exemplar concebuda per la NRK (factoria que no para de fer sèries de televisió de primera categoria) i que recorda d’alguna forma l’esquema patentat per The Wire, aquí és clar reduït al format i als tempos adequats.

És així com a la sommiada Noruega (país considerat per l’ONU millor per viure en aquell moment i amb una de les majors rendes per càpita del món), trobem com a protagonistes una metgessa que té que lidiar amb una emergència inimaginable en el transcurs d’unes retallades que han mermat la sanitat pública; dos periodistes del diari que trauria a la llum -no sense polèmica- les pífies policials de la resposta als atemptats (la pregunta que es fan és per què van trigar tan les forces especials a aparèixer a la illa?); una professora que s’haurà d’enfrontar a les seqüeles d’un alumne que va perdre la seva germana gran a Utoya; un immigrant etíop que es deixa literalment la vida netejant a l’hospital tot i ser mal vist per bona part de la societat; un policia dolgut per la doble culpa (d’un cas que porta i que implica la mort d’un infant i per no haver pogut fer més el dia dels atemptats); i un bloger ultradretà i racista que podria haver inspirat a l’assassí i que pretén alliberar-se de la seva responsabilitat moral.

Les conseqüències de l’horror és el que han volgut plasmar a la sèrie Sara Johnsen i Pal Sletaune. Això sense mostrar la violència en primer pla, sempre a la llunyania i tot i així posant la pell de gallina (encara se’ns hi posa quan recordem l’escena del campista que sent els trets de lluny i tot contemplant la illa des de l’altre costat de la riba veu com el mar s’omple de gent nedant desesperadament per fugir d’Utoya; o quan a l’única agent de guàrdia la centraleta es col·lapsa de trucades mentre està succeint l’atemptat). La violència té tant o més poder quan s’intueix que quan es veu, i aquí una nova mostra.

Tal i com ens han demostrat a les novel·les de noir nòrdic a l’estil Mankell, Larsson o Nesbo, la sèrie mostra novament el costat obscur de les aparentment plàcides i perfectes societats nòrdiques. I d’això en saben un niu, per això aprofitem per recomanar després d’aquesta altres sèries com Nobel (sobre les intervencions militars per a interessos econòmics a l’Afganistan) o Exit (dies de sexe, alcohol i drogues d’un grup de multimilionaris noruecs que riute’n tu d’en Di Caprio a El lobo de Wall Street), també amb el segell de NRK i que es poden veure a la plataforma Filmin.

Puntuacio

9

En total son sis episodis de 45 minuts els que formen aquesta minisèrie exemplar concebuda per la prestigosa NRK i que recorda d’alguna forma l’esquema patentat per The Wire, aquí reduït al format i als tempos adequats

Títol
22 of July

Director
Sara Johnsen i Pal Sletaune

Actors


On veure-la
Filmin

Comments are closed.