Król és la primera sèrie polonesa que he vist i ha estat una gran sorpresa. Es tracta d’un relat de gangsterisme a la Varsòvia de 1937, però no només això, els capítols s’endinsen també amb les lluites de poder polítiques i la tensió que va precedir l’esclat de la Segona Guerra Mundial. El guió, una adaptació de la novel·la homònima escrita per Szczepan Twardoch, conté tots els elements canònics del cinema negre: les lluites de poder entre bandes, la boxa, la violència, les dones fatals, les lluites intestines i la crueltat. Totes aquestes constants del gènere, és barregen, hàbilment, amb elements polítics propis dels anys de preguerra i acaben conformant un relat polièdric, ple de matisos, interessant i perquè no dir-ho, en alguns moments, un punt enrevessat.
La història se centra en la banda de Buddy Kaplica, un veterà de guerra convertit en un líder comunista i sobretot amb el cap del crim organitzat de la ciutat. Dirigeix les apostes, el tràfic, la prostitució i la usura, i ho fa amb una banda formada per la impulsiva Stanislawa, el sicari ultra religiós Pantaleon, el sinistre psicòpata alemany Radzwilek i un campió de boxa, Jakub Szapiro, el qual és la seva mà dreta i el seu soldat més fidel. A banda de controlar els baixos fons també s’enfronten amb els militants d’ONR-Falanga, un moviment nacionalista, feixista i catòlic, que en aquell moment estan en auge empès per l’antisemitisme. La sèrie es mou entre pugnes constants, la lluita de poder a la ciutat, la pugna per la successió a la banda de Kaplica, els enfrontaments entre jueus i feixistes i les moltes contradiccions internes d’uns personatges molt castigats i dels qual anem coneixent la seva història a través de les analepsis que es van succeint al llarg del relat. La trama se’ns mostra com una recreació dels records i de la memòria. En una prolepsis, ens traslladem a l’actualitat més recent, allà veiem a un personatge que es veu obligat a recrear aquells anys i explicar-los a un suposat membre dels serveis secrets israelians que ha acudit a casa seva per conèixer què va passar realment l’any 1937 a Varsòvia. Per tant, anem desgranant la història a través d’un narrador poc fiable i això la fa encara més interessant, i sobretot aporta una visió dels protagonistes i de les diferents faccions en lluita gens idealitzada, plena de matisos morals i molt allunyada de maniqueismes.
Amb una bona ambientació, un acurat disseny de producció i unes interpretacions versemblants, el metratge és tan calmós per moments, com trepidant en les estones d’acció, la violència se’ns apareix de manera frontal i sense massa concessions, i tot plegat amb una fotografia i un maneig de càmera hàbil al servei de la trama. Król no és una sèrie de consum ràpid, cal estar atent i sobretot intentar entendre tots els matisos que ens han volgut mostrar, que no són pocs. Molt recomanable i molt valenta. Nie przegap tego (no us la perdeu).